Napapiirin seikkailija

Viimeisen viikon valmistelut – Raid Gallaecia painaa jo päälle

Aika Lapponia hiihdosta on kulunut todella nopeasti. Viimeiset viikot ennen Espanjaan lähtöä eivät ole menneet suunnitelmien mukaan. Kunnon arkea ja rytmiä en ole saanut aikaiseksi. Toisaalta nyt pitää vain luottaa talvella tehtyihin treeneihin, ja keskittyä kunnon esiin saamiseen parhaalla mahdollisella tavalla. Olen tehnyt jo viikkokausia sitten ”countdownin” kisapäivästä pariviikkoa taakse päin, oikeastaan viime viikonlopun Viron reissuun asti. Nyt yritän jollain tasolla raapia itseni vatsataudin jäljiltä tuohon aikatauluun.

Pääideologia on hyvä intensitetti ja vähemmän tunteja. Lenkkien määrää ei niinkään ollut tarkoitus vähentää, lyhentää vain kestoa. No, nyt on jäänyt kyllä jo useita lenkkejä välistä. Vapuksi suunniteltu Lyngenin reissukin piti jättää väliin. Vappu menikin selvästi levon kannalta, mitään suuria urheilusuorituksia en tehnyt, aivan peruslenkkeilyä vain.

Inov8 Ultra race 290

Uudet Inov8:in lenkkarit pääsevät Espanjaan,ja kisassakin niitä on tarkoitus käyttää. Sisäänajona kymmeniä tunteja kävelyä töissä ja muutama juoksulenkki. Toivotaan, toivotaan että se riittää.

Lenkkeinä on ollut pyöräilyä ja juoksua. Melontaa ajatellen keli on vielä hiukan raakile: Kemijoelta löytyy jo pitkäkin pätkä sulaa, mutta aivan joka paikasta ei pääse vesille tai pois vesiltä. Melontavajan rannasta ei vielä vesille pääse. Pääsen kuitenkin siis lenkin melomaan, ennen kuin perjantaina suuntaan Helsingin kautta kohti Espanjaa.

Viimeinen viikko sisältää myös pilatesta. Olen käynyt reilun kuukauden ajan laitepilates yksityistunnilla. Siellä on keskitytty muutamiin liikkuvuutta kaipaaviin kohtiin ja tietysti keskivartalon hallintaan. Lihakset ovat sen jälkeen rentoutuneet ja olo hyvä. Pilatesta ylipäänsä suosittelen erityisesti juoksijoille. Lantion asennon hallinta ja kehittäminen vaikuttaa suoraan juoksuasentoon, ja voi jopa poistaa rasitusvammoja sekä kremppoja parantuneen tekniikan myötä.

Laitepilates tuo aivan uuden ulottuvuuden pilatekseen.

Laite ja yksityisohjaaja tuovat aivan uuden ulottuvuuden pilatekseen.

Tuskaisinta on nyt vain uskoa, että lähes kaikki kehittävät treenit kisaa varten on jo tehty. Startti on 10 päivän päästä, ja matkalle lähden jo ensi perjantaina.  Nyt ei ole aika tehdä uusia kokeiluja tai iskeä ennätyspainoja selkään salilla. Silti tuntuu koko ajan, että jotain pitäisi vielä pystyä tekemään! Ja vielä kun aikaakin tuntuu olevan poskettomasti, kun harjoitustunteja kertyy niin vähän normaaliin viikkoon verrattuna.

Järjestäjä julkaisi facebook-sivuilla esittelyt kaikista kilpailuun tulevista joukkueista,  tässä meidän joukkueen esittely. Näissä tunnelmissa kohti ensi viikon pakkausoperaatiota.

Mainokset
This entry was published on Touko 2, 2015 at 6:02 pm. It’s filed under Kilpailut and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

2 thoughts on “Viimeisen viikon valmistelut – Raid Gallaecia painaa jo päälle

  1. Jape on said:

    Mitäs tykkäät Crossfittiin voimakkaasti liittyvästä liikkuvuusharjoittelusta? Siinä ilmeisesti kumarretaan syvään dynaamisten venytysten suuntaan ja lihaskalvoja irroitellaan putkirullalla ja Lacrosse pallolla? Vetääkö vertoja pilatekselle?

    Tykkää

    • Minusta on vaikea verrata cross fitin liikkuvuus treeniä ja pilatesta. Cross fitissä liikkuvuus liittyy ennen kaikkea tekemiseen ja oikeaan tekniikkaan (esim painonnostossa vaaditaan yllättävän rajua liikkuvuutta). Pilateksessa taas lähdetään selän neutraalista asennosta ja sen ylläpitämisestä. Jälkimmäinen tekee suoraa hyvää esim juoksuasentoon, Cross Fit taas nimenomaan liikkuvuuden näkökulmasta auttaa esim voimaharjoittelun tekniikassa. Jos absoluuttisesti liikkuvuutta hakee, niin silloin suosittelisin joogaa, joka passiivistenkin venytysten kautta lisää liikkuvuutta koko kroppaan.

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: