Napapiirin seikkailija

Gojin ja ginsengin sijasta ruusujuurta? Helppoja apuja harjoitteluun ja palautumiseen

Harjoitellessa ottaa mielellään kaikki mahdolliset avut vastaan. Itse kokeilen uusiakin juttuja, josko ne sopisivat minulle,  tai niistä apua olisi. Perinteisiä monivitamiini valmisteita syön satunnaisina kuureina, D-vitamiinia säännöllisesti. Mutta onhan sitä monia muitakin mahdollisuuksia. Markkinoilla on tarjolla monenlaisia tuotteita: siemeniä, yrttiuutteita ja voimaruokaa höystettynä sekä luonnonmukaisilla, että keinotekoisilla lisäravinteilla. Energiansaantia esimerkiksi kisoissa olen ruotinut aiemmin. Nyt pohdin ennemminkin adaptogeeneistä saatavia hyötyjä.

Ajattelua aiheuttanut lehtijuttu muutaman vuoden takaa.

Ajattelua aiheuttanut lehtijuttu muutaman vuoden takaa.

Voimaruokina tunnetaan muun muassa ginseng, ulkomaiset marjat goji ja acai, maca ja raakakaakao. En ole näistä koskaan innostunut, koska tuntuu vallan järjettömältä kuskata tänne vahvasti ulkomaisia tuotteita valtamerien takaa. Metsän keskellä, soratien päässä Mummolassa syötiin koppeloa, hirveä, muikkuja, siikaa, ahventa, mustikoita, puolukoita, nokkosta ja hillaa. En halunnut näitä kauemmaksi lähteä: varmasti lähialueeltakin löytyy lisäravinteita, joista saa etua ja potkua harjoitteluun.

Läpeensä amerikkalainen voimaharjoittelulehti kirjoitti muutamia vuosia sitten otsikolla: ” Haetko kestävyyttä?”. No haenhan minä. Suurin osa lyhyen jutun jalostetuista yrteistä eivät kiehtoneet, koska ne vaikuttivat vierailta. Neljäs yrtti oli ruusujuuri. Lehti ei maininnut, että ruusujuuri on pohjoisen kasvi, mutta sen tarjoamat hyödyt puhuttelivat minua.

Seuraavan kerran törmäsin ruusujuureen uusissa lappilaisissa lisäravinteissa. Nyt oli tuotteistettu hunaja geelimäisiin annospusseihin mummolasta tutun nokkosen kanssa. Minulla oli kokemusta vain hunajan vaivalloisesta syömisestä suoraan purkista. Näissä tuotteissa myös ruusujuurta oli hunajassa, mutta se oli myös pyydystetty geeliin, jonka tarkoituksena oli vahvistaa kestävyyttä, edistää palautumista ja lisätä keskittymiskykyä. Tämän tyyppiset asiat ovat mukavaa plussaa tehtyjen lenkkien oheen.

ruusujuuriN

Ruusunjuuri on alkuperäinen pohjoisen kasvi.

Sittemmin olen kokeillut tuotteita ja ottanut ne säännölliseen käyttöön. Jos edellä mainittuja asioita voi tehostaa vain geeliä syömällä, teen sen. Ruusujuuri on yllättävän tutkittu. Sitä myös pidetään suhteellisen nopeasti vaikuttavana, muutamien päivien käyttö voi riittää hyvien vaikutusten esiin saamiseen. Vaikutuksia on vaikea mitata kriittisesti, teho perustuukin aina myös omaan tunteeseen. Itse käytän näitä nyt mielelläni, ainakin tuntuma on, että hyödyn ruusunjuuresta.

Hyviä ominaisuuksia sisälstävän geelin voi ruiskauttaa smoothien joukkoon.

Hyviä ominaisuuksia sisältävän geelin voi ruiskauttaa smoothien joukkoon.

Käytännössä olen nyt keväästä asti käyttänyt ArcticWarriorsin tuotteita kolmella tavalla. Ennen kilpailua olen syönyt päivittäin yhden Taistelija-geelin, joka siis nimenomaan sisältää ruusujuurta. Näin 7-10 päivän ajan ennen kisaa. Jos olen tehnyt hiilihydraattitankkausta, olen syönyt 2-3 hunajashottia parina päivänä, noin kaksi vuorokautta ennen starttia. En ole aina innostunut tankkaamaan ruualla, vaan urheilujuoman juominen tai hunajan syöminen on helpompaa, eikä tee oloa raskaaksi.

Kilpailun aikana syön hunajashotteja energian vuoksi. Olen myös liottanut näitä ”geelipulloon” (tästä lisää vinkkejä myöhemmin) veden kanssa. Joskus myös lisäksi muita patukoita, geelejä tai energi-valmisteita.

Jos pelkään sairastuvani, tai olo tuntuu flunssaiselta, otan kuurina Puolustaja-geelejä. Niiden teho perustuu väinönputkeen ja nokkoseen. Lisäksi liotan hunajashotteja sitruunaveteen tai johonkin kivaan valkeaan teesekoitukseen. Energiapitoinen lämmin juoma on kipeänä paikallaan. Lisää käyttötapoja on esitelty myös tuotteiden sivuilla.

Kun siis hunajashotit löytyivät halusta syödä vähemmän teollista energiaa kisoissa, löytyivät lappilaiset yrtit oikeastaan  amerikkalaisesta voimailulehdestä.

Mainokset
This entry was published on elokuu 4, 2015 at 3:22 pm. It’s filed under Varuste- ja ravintovinkit and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: