Napapiirin seikkailija

Tammikuu on pakkaskuu – helmikuu on hiihtokuu

Tammikuusta tuli treenien puolesta aivan hyvä, mutta ei loistava. tekeminen oli tasaista, mutta samalla tempoilevaa. Pari Pk-viikoksi suunniteltua kokonaisuutta muuttuivat lennosta voimpainotukseksi ja kevyemmiksi, kuin oli tarkoitus. Tämä puhtaasti pakkasen vuoksi. Lepopäiviä kuukaudessa oli neljä, eli keskimäärin se yksi jokaiseen viikkoon. Pääpaino oli suunnitelmien mukaan hiihdossa ja voimaharjoittelussa.

Toisaalta en ollut kipeänä, eikä treenejä tavinnut jättää pakkasenkaan vuoksi välistä, vain muuttaa ja lyhentää. Eniten tunteja tuli kasaan hiihtäen. Viikossa tein 2-3 crossfit harjoitusta, juoksin 1-2 tuntia, ja lisäksi pyöräilin lähinnä lämmittelyksi ja jäähdyttelyksi.

Juoksulenkillä on ollut valkeaa ja pehmeää.

Juoksulenkillä on ollut valkeaa ja pehmeää. Valoa on edelleenkin vähän pilvisenä päivänä, vaikka päivä onkin jo selvästi pidentynyt.

Ongelma ehkä olikin tasaisuus. En nimittäin saanut mitään suuria treenipiikkejä aikaiseksi, vaan sitä tasaista tunnin joka päivä, ja viikonloppuna sitten pari pidempää treeniä. Lisäksi juosten on vaikea tehdä vauhdikkaita treenejä, vaikka pääpaino niissä piti ollakin. Vauhti kun sammuu pehmeään alustaan ja pöperölumeen. Tässä vielä taulukkona kuukauden treenimäärät.

 

activity  # time miles km +m
Hiihto 13  21:08:05  151.59 (8:22)  243.96 (5:12)  3144
Voima 12  9:35:00
Running 9  5:29:53  25.12  40.43  466
Biking 5  2:43:54  5.25  8.45  118
Crosstraineri 1  50:00
Trekki 1  30:00  1.24 (24:08)  2.0 (15:00)
Total 33  40:16:52  183.21  294.84  3728
[1-5] 33  40:01:09

Tammikuussa oli pari kireämpää pakkasjakso, mutta myös hienoja lenkkikelejä. Aurinko ei näyttäytynyt paljokaan, mutta joinakin päivinä pääsi jo nauttimaan sen kajastavasta valosta. Talvihan on täällä upeimmillaan, lumi on pehmeää ja sitä riittää, kaikki puut on kuorrutettu valkeudella ja ladut ovat huippukunnossa.

Latu_upea

Laduista ei keksi moitteen sanaa. Lähilatukin pääaltujen ulkopuolella on priimaa.

Treeniviikkoni rakentuu yleensä seuraavan päärytmin varaan. Alkuviikosta on mahdollinen lepopäivä, pari crossfit-harjoitusta, ja reippaampi juoksu. Välipäivinä on peruslenkkejä, mikä tarkoittaa noin tunnin juoksua, pyöräilyä tai hiihtoa. Viikonloppuna hiihdän aamupäivisin pidemmät lenkit, ja illalla teen joko voimatreenin tai käyn juoksemassa.

AWladulla

Lauantain pitkiksen pelastus on energiashotti. Naukkaan sen yleensä kesken lenkin tuomaan lisäenergiaa.

Crossfitissä vastaan tulee noin kerran viikkoon kovempi metcon, ja muutoin painnonnostoharjoitus. Viikon reippaampi juoksulenkki tarkoittaa tähän aikaan vuodesta pidempiä vetoja, tai vastaavaa vk-juoksua.

Yleensä joka lauantai aamu suuntaan ladulle klo 9. Siinä on haasteensa, kun aamupala ei kuulu minun vahvuuksiin. Hiihdän kuitenkin aina vain rennon rauhallista. Suksilla en tee mitään erityisiä harjoituksia, kerään vain tunteja ja nautin luonnossa olemisesta.

Pakkasviikon jälkimainingeissa jouduin jättämään sunnuntain hiihtelyn tekemättä ja olin vähällä tulla ladultakin pois. Sillä viikolla pakkasen myötä olin käynyt tekemässä viisi crossfit treeniä. Vaikka kaikki eivät olleet raskaita, olivat ne ilmeisesti kuitenkin hermostollisesti tai jotenkin muuten sen verran kuluttavia, että hiihto lauantaina oli kaameaa. Syke kiiteli pilvissä, eikä meno mitenkään maistunut. Hiihtelin kuitenkin väkisin sen vajavan 30 km:ia pertsaa, ennen kuin luovutin. Sunnuntaina vain lepäsin ja alkuviikonkin otin rennommasti. Siitä tilanne sitten rauhoittui, ja hiihtokin alkoi taas tuntumaan hyvältä.

Lati_hieno

Sekaankin mahtuu hyvin. Sormet riittävät Ounasvaaran latujen ulkopuolella vastaantulijoiden laskemiseen. Takaa ei olekaan sitten tapana ohi päästää.

Helmikuun osalta on tarkoitus edelleen painottaa voimaa, erityisesti perusvoimaa crossfitillä. Sen lisäksi edelleenkin hiihtää noin 4-5 tuntia viikossa, juosta 1-2 tuntia ja pyöräillä keskimäärin tunti viikkoon. Lumikenkälenkki tai pari on tarkoitus myös tehdä. Eli ei siis suuria muutoksia helmikuulle. Tehot ovat lenkeillä edelleenkin, yhtä vk-treeniä lukuunottamatta, rauhaliset. Kovempia tehoja tulee välilä myös metconeissa, mutta toki lyhyen aikaa.

 

 

 

 

Advertisements
This entry was published on helmikuu 4, 2016 at 10:04 pm. It’s filed under Harjoittelu and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

2 thoughts on “Tammikuu on pakkaskuu – helmikuu on hiihtokuu

  1. JaPe on said:

    Nice! Millä suksilla olet nyt tammi/helmikuulla hiihdellyt? Onko skinit olleet käytössä?

    Tykkää

    • Pääsääntöisesti olen hiihtänyt noilla Fischereillä, kun keli on ollut helposti voideltava = selvästi pakkasta. Pari kertaa olen hiihtänyt skineillä, toisella kertaa oli vasta-ajettu pakkaslatu, -6 pakkasta, toisella kertaa taas satoi uutta lunta, latu oli pakkasella, mutta mittari noin 0 tai 0,5 astetta pakkasta. Silloin skini toimi kyllä loistavasti.

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: