Napapiirin seikkailija

Lämmin energiavinkki – jottei kävisi kuten minulle kävi

Olen käynyt nyt joululomalla aina aamupäivästä hiihtämässä. Minun tuntevat tietävät, kuinka surkea olen syömään aamupalaa: se ei vain maistu. Yritän juoda aamupalaksi jotain energiapitoista, jotta pystyn lenkin heittämään, mutta välillä sekin jää. Minulle on tavallista puskea lenkkejä tyhjällä mahalla, mutta aina se ei mene ihan putkeen.

Voimissaan.

Eilen lähtö lenkille venyi puoleen päivään. Keli oli kuitenkin hieno, aurinko pilkahteli ja pakkasta oli 10 asteen tietämissä, hiihtelin Ounasvaaralla stadionilta Rakalle, ja sieltä alas. Pitkässä alamäessä jo ennestäänkin viluinen olo muuttui reiluksi paleluksi. Puskin Sierijärveä kohti isoa kovaa vassulla loivaan alamäkeen, jotta saisin lämpöjä päälle. Kylmä viima jäähdytti menoa kuitenkin yhtä paljon, kun rehkiminen lämmitti. Samalla oli jano ja nälkä, ja meno melkoisen tahmeaa, paluumatkan ylämäki tuntui ylivoimaiselta. Onneksi nousu takaisin Isorakalle piristi sen verran verenkiertoa, että käsien toimintakyky palaili ennen reilun kahden tunnin lenkin loppulaskua alas Ounasvaaralta.

Kotona syöksyin kuuman mehukupposen ääreen, vetäisin smoothieta ja banaania ensi nälkään ennen lämpimään suihkuun menoa. Vilu tuntui ytimissä vielä illallakin. Mieltä, mahaa ja varmasti sormiakin olisi lämmittänyt, jos mukana lenkillä olisi ollut edes jotakin suuhun pantavaa.

Seuraavalle lenkille terästin juomapaukun, jottei vastaavaa surkeutta sattuisi enää. Ja sehän toimi, tänään oli meno toista maata. Vahva suositus siis! Tässä vinkit juomaan.

Yksinkertainen juomasekoitus

  1. Juomaleili sopii minusta hyvin hiihto-, että lumikäilylenkeille. Juoma säilyy siinä parhaiten lämpimänä talvipakkasilla. Juoksulenkillä tämä voi hölskyä liikaa. Tässä yksinkertaisen juomasekoituksen ainekset.

 

 

kuva2

2. Kuumaa mehua juomaleiliin, suosin kotitekoista mehua. Mehuun voi jo tässä vaiheessa lisätä hunajaa.

 

 

 

kuva3

 

3. Taistelija lisää kestävyyttä, sitä tarvitsee pitkillä lenkeillä. Toki mehu maistuu ilman Taistelija-shottiakin, mutta sen sisältämästä ruusujuuresta saa lisäbuustia.

 

 

 

kuva4

 

4. Valmiin mehun ohella lisäenergiaksi olen ottanut mukaan hunajaisen energiashotin. Se pysyy hyvin juoksevana juomaleilin taskussa, tai jopa leilin kanssa samassa lokerossa. Sitten vaan lenkille! Energiapitoisesta vinkistä huolimatta suosittelen aamupalaa ennen päivän treenejä.

 

Advertisements
This entry was published on joulukuu 29, 2016 at 11:08 pm. It’s filed under Varuste- ja ravintovinkit and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: