Napapiirin seikkailija

Millainen on tavallinen treeniviikko?

Ahkera kommentoija pyysi raporttia, miten harjoittelen tavallisen arkielämän ohella. Tai oikeammin osana tavallista työelämä- ja perhearkea. Sovittelua ja suunnittelua, sitä viikko sisältää, mutta muutoin en usko yhdistelmässä olevan mitään ihmeellistä.

Kokosin tähän esimerkin yhden tavallisen viikon kulusta. Viikko on tyypillinen sekä työ- että harjoitusmääriltään.

Polkujuoksu näyttää tällä hetkellä tältä. Kaunista on. Juokseminen on kuitnekin hidasta ja alusta pehmeä.

Polkujuoksu näyttää tällä hetkellä tältä. Kaunista on. Juokseminen on kuitnekin hidasta ja alusta pehmeä.

Maanantai – pk-päivä
klo 8-16.00 tavallinen työpäivä
klo 17:00 nopeasti koko perheelle ruokaa ja
klo 18:00 Lenkille – juoksu 1h + keskivartalon voimatreeni
lenkin jälkeen iltapala, tietokoneella ja nukkumaan

suksetTiistai – pk-päivä
klo 8-16:00 töissä
klo 17:00 nopeasti koko perheelle ruokaa ja
klo 17:30 lapsen vienti voimisteluharjoituksiin
klo 17:45 lapsen harjoitusten ajaksi hiihtämään – hiihto 1h 15 min, 15 km perinteistä
lenkin jälkeen iltapala, tietokoneella ja nukkumaan

Keskiviikko – palauttava
klo 8-16:00 töissä
klo 16:00 suoraan töistä boksille – crossfit + mobility 1 h
klo 17:30 kotiin ja perheelle ruokaa
ilta kotona

Torstai – voima
klo 6:30 boksille – crossfit 1 h
klo 8:00-16:00 töissä
klo 17:00 ruuanlaitto ja kotitöitä
klo 20:00 iltalenkki – juoksu 1 h
lenkin jälkeen iltapala, tietokoneella ja nukkumaan

cftaulu

Pidän erityisesti crossfitissa oman kehonpaino- ja painonnostoharjoituksista. Näin siitäkin huolimatta, että ne ovat ehdottomia heikkouksiani. Vahvimmillani olen palauttaviss ja mobility-treeneissä.

Perjantai – palauttava
klo 8:00-16:00 töissä
klo 16:00 suoraan salille – pilates 1h
klo 17:30 kotiin ja perheelle ruokaa
ilta kotona

Lauantai – pk
klo 9:00-11:00 Pyörälenkki – pyöräily 2 h
loppupäivä ruuanlaittoa, kotitöitä ja ulkoilua
illalla venyttelyt

Hiihtoladut ovat nyt parhaimmillaan ja kelit helppoja voiteluun.

Hiihtoladut ovat nyt parhaimmillaan ja kelit helppoja voiteluun. Täydellistä.

Sunnuntai – pk
klo 10:30 lapsen vienti treeneihin Ounasvaaralle
klo 11-13 lenkillä lapsen treenien ajan – hiihto 2h 30 min, 35 km, vapaata
klo 14:00 kotiin ja ruokaa koko perheelle
klo 16:30 Crossfit 1h
ilta oleskelua ja venyttelyä

Eli
hiihto 3`45″
juoksu 2`
pyöräily 2`
voima 3`20″
pilates 1″
—————–
yhteensä: reilut 12 tuntia

Kyseinen viikko oli kuormittavuudeltaan kevyt, palauttavaa harjoittelua oli paljon, eikä yhtään oikein kuormittavaa harjoitusta. Kovemmalla viikolla maanantain juoksu olisi voinut olla esim vauhtikestävyys- tai maksimikestävyys vedot, keskiviikkona olisi ollut hiihtolenkki ja lisäksi vielä yksi voimatreeni viikkoon. Perjantait pidän yleensä lepona, tai kuten tässä, teen esim jooga tai pilates harjoituksen.

Suunnittelen viikot etukäteen menojen ja kelien mukaan. Pohjana on luonnollisesti oma treenisuunnitelma ja omat tavoitteet. Harjoittelen usein lapsen treenien aikana, ne kun kestävät sopivat 2-2,5 tuntia. Crossfitin aamutreeni on myös kätevä, kun haluan tehdä kahden treenin päivän. Keväällä kuljen pyörällä töissä, ja satunnaisesti suksilla tai juosten. Aika vähän tulee kuitenkaan työmatkaa hyödynnettyä. Oma työpaikka on kaupungin paras treenipaikka, olympic training center, se helpottaa paljon.

Luonto ja maisemat ovat suurin motivaationi lähde. Tuskin jaksaisin harjoitella tämänkään vertaa, jos kaikki treenit olisivat sisällä.

Luonto ja maisemat ovat suurin motivaationi lähde. Tuskin jaksaisin harjoitella tämänkään vertaa, jos kaikki treenit olisivat sisällä.

Mainokset
This entry was published on maaliskuu 5, 2017 at 8:56 pm. It’s filed under Harjoittelu and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

2 thoughts on “Millainen on tavallinen treeniviikko?

  1. Eiköhän tuossa vielä ihan normaalit yöunet ehdi nukkua. Suurin etu on aina, jos ei treeneihin siirtymisiin kulu paljoa aikaa. Sitä yritän aina mininmoida.

    Tykkää

  2. No huh huh! Mitä menoa, mutta ilmeisen hyvin kaikki pyörii. Kiitos valaisevasta postauksesta, nyt hahmotan treenikuviosi paremmin, kunpa saisi itsekin irrotettua vastaavat treenimäärät viikkoon. Montako tuntia ehdit yleensä nukkua yössä?

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: