Napapiirin seikkailija

Kun piti tulla kova treeniviikko

Aika paljon oli ladattu joulun jälkeiseen viikkoon, niin kutsuttuihin välipäiviin.  Ja ylipäänsä joulunajan vapaisiin, näin niinkuin harjoittelun suhteen. Sen verran olen jo oppinut, että perhejouluja järjestävän ei kannata kuvitella treenaavansa ruuanlaiton lomassa aatton kovinkaan paljon.

Kovan treeniviikon piti rakentua useista pitkistä hiihtolenkeistä ja parista crossfit treenistä. Paljon pieniä ongelmia tuli kuitenkin eteen, ja treeniviikko jäi korkeintaan tavanomaiseksi.

Hiihtoladut ovat Rovaniemellä timanttisessa kunnossa. Ja niitä riittää.

Suunnitelma oli seuraavanlainen:
Ma: 2,5 tuntia hiihtoa
Ti: 2 tuntia hiihtoa  ja illalla 0,5 tuntia juoksua
Ke: Lumikenkäilyä, 500 nm
To: aamulla juoksus 0,5 tuntia ja illalla crossfit-treeni 1 tunti
Pe: CF aamulla, ja illalla 2 h hiihtoa
La: 2 h hiihtoa
Su: 3h hiihtoa

Viikon suunnitelmat alkoivat rakoilla, kun joulupäivänä oli vähän reippaampi pakkanenm ja pari vierailuakin painoi päälle. Suunniteltu reilu parituntinen vaihtui 1,5 tunniksi hiihtoa. Tiistaina koko homman sotki vierailu Pelloon. Aina välillä saan järjestettyä sinne hiihtolenkin samalla, mutta eihän se joulupäivänä onnistunut.

Kevyttä ja palauttelevaa pakkaspäivänä. Maisemia ei voi moittia.

Keskiviikkona pakkanen jatkoi kiristymistään, ja samalla omaa kurkkua alkoi karhentamaan. Lähestyvien kisojen pelossa, en alkanu kokeilemaan onneani flunssan suhteen, vaan typistin hiihtolenkin -20 asteessa tunnin mittaiseksi. Paikkailin tätä kickspark-lenkillä koiran kanssa. Lumikenkäilyn siirsin sunnuntaille suosiolla. Torstaina kurkku tuntui jo vähän flunssaiselta, etikä pakkanen hellittänyt, kävin siis vain tekemässä crossfit-treenin. Perjantai meni perheen kanssa, ja suunniteltu crossfit jäi pois, pari tuntia hiihtoa sain kuitenkin kasaan. Ongelma oli tällä kertaa lauhtunut sää, ja sitä myötä alkanut lumisade. Kävin lenkin perinteistä auraten latua menne tullen ja palatessa. Tässä vaiheessa viikonloppuun olikin jo ladattu paljon odotuksia.

Lunta riittää valoa taas ei. Kun taivas on sinkissä päivästä toiseen, pysyy koko maailman sinisenä koko ajan, ei vain hetken.

Suunitellun 17 tunnin viikko on typistymässä normaaliksi 10 tunnin hököilyksi. Olo on aika pettynyt. Ensi viikolla voi vielä paikkoa treenin määrää, mutta tammikuun puolessa välissä onkin jo lähtö Tanskaan kisoihin. Siinä vaiheessa pitäisi menojalan jo vipattaa, olon olla treenannut ja kevyt. Lakkaliköörien puuduttamana olo ei ole juuri nyt rohkaiseva. Ehkä motivaatiokin on ollut vähän alhalla. Miten sitä saisi taas piristettyä? Ensi vuodeksi on kuitenkin taas hienoja haasteita tulossa.

Mainokset
This entry was published on joulukuu 30, 2017 at 11:36 pm. It’s filed under Harjoittelu and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: